• 13 ارديبهشت 1399 - 09:57

کرونا و شهر هوشمند

این روزها و این ماهها به واسطه کرونا برخی کارکردها و ابزار خدمات شهری دستخوش تغییر شده است؛ تغییری که آن را باید به فال نیک گرفت و برایش گفتمان سازی کرد. یکی از این تغییرات دیجیتال شدن و هوشمند شدن برخی خدمات شهری است که در راستای " فاصله گذاری اجتماعی " به نظر ناگزیر می رسد، بعبارتی بخش هایی از مفهوم " شهر هوشمند " در کشاکش بحران کرونا عینیت یافته و محقق شده است اما می توان و البته باید به این مفهوم پایدارتر و مداوم تر از این روزها نگاه کنیم.

پایدار شدن " شهر هوشمند " پر بیراه نیست و بلکه اساسا می تواند نه تنها یک وسیله بلکه خود یک هدف تام و تمام تلقی شود.

حقیقت آنست که از ابتدای شروع ماموریتم به عنوان شهردار کلانشهر اصفهان، مفهوم " اداره ارزان شهر " را پیش کشیدم و تلاش کردم این مفهوم در همه ابعاد شهر، تسری یابد. مدیریت شهری اصفهان در این دوره تلاش کرد ضمن حفظ سطح کیفی خدمات شهری و حتی ارتقای آن، راهي براي اداره ارزان شهر به دست آورد.

شهرها از گذشته دور تا الان، همیشه پر هزینه اداره شده اند. مثلا هزینه اداره تهران حدود ۵ برابر لندن است، درحالی که کیفیت خدمات شهری لندن با وضعیت فعلی تهران قابل مقایسه نیست.

برای ما اداره ارزان شهر بیش از آنکه یک تاکتیک باشد و آن را با توجه به بدهی انبوه شهرداری اصفهان در سال 96 ( به جای مانده از دوره قبل)پیش بکشیم، یک استراتژی بود که ابزار خاص خود را می طلبید .  

برای اداره ارزان شهر هیچ راهی جز حرکت به سمت هوشمندسازی شهر نیست، هوشمند سازی شهر ضمن کیفی سازی خدمات شهری بطور پایدار نیز می تواند از هزینه های اداره شهر بکاهد. معتقدم پیش و بیش از ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر باید از هزینه ها به شکل پایدار کاست.

حقیقت آنجاست که اگر اصفهان می خواهد ارزان اداره شود باید علاوه بر بهینه سازی فرآیندهای اداری و برون سپاری خدمات به هوشمند شدن بطور جدی فکر کند.

در نگاه و برداشت اول شاید موتور محرکه اداره ارزان شهر اصفهان توسط شهرداری معاونت مالی اقتصادی باشد حال آنکه موتور محرکه اداره ارزان شهر معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری و یکی از مهمترین زیرمجموعه های آن یعنی سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهان است. چراکه برای اداره ارزان شهر هیچ راهی جز هوشمندسازی آن نیست. 

آمستر دام نمونه یک شهر هوشمند موفق است، دستورالعمل آمستردام برای شهر هوشمند که از سال ۲۰۰۹ اجرایی شده ‌است، امروز شامل بیش از ۱۷۰ پروژه است که با همکاری شهروندان، دولت و شرکت‌ها ایجاد شده‌اند. در حال حاضر این پروژه‌ها روی یک شبکه  به هم پیوسته از وسایل بی‌سیم اجرا می‌شود تا توانایی شهر برای اتخاذ تصمیم‌های به موقع (real-time decision making) را بهبود ببخشد.

بحران کرونا بخوبی و بدرستی نشان داد ، تحقق مفهوم " شهر هوشمند " نه تنها برای اداره ارزان شهر که اساسا برای اداره شهر بصورت عام نیز گریزناپذیر است ، در این زمینه شهرداری اصفهان در سال جاری گام های مهمی را آغاز کرده و در ادامه هم بیشتر از گذشته به سمت تحقق این مفهوم پیش خواهد رفت. در یک حرکت، 36 مورد از خدمات حوزه شهرسازی شهرداری اصفهان الکترونیک شده و شهروندان به جای روزها معطلی در فرآیندهای اداری و سرزدن های مداوم به مناطق شهرداری، با چند کلیک و از منزل می توانند این خدمات را دنبال کنند. علاوه بر تسهیل فرآیندها، کوتاه شدن دست واسطه ها، کاهش ترافیک و ترددهای شهری و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و نیز شفاف شدن فرآیندهای شهرداری به دلیل الکترونیک بودن، از مزایای این اتفاق است.

قدرت اله نوروزی

شهردار اصفهان

منتشر شده در روزنامه آرمان امروز در تاریخ 10 اردیبهشت ماه 1399